Krzysztof Gil

Czarna noc w biały dzień 

Krzysztof Gil to artysta pochodzenia romskiego, który w swojej twórczości porusza poważne wątki historyczne związane z historią Romów, wykluczeniem i niepamięcią. W najnowszych pracach, które zaprezentujemy w ramach Festiwalu, artysta skupia się na pojęciu rasy, kładąc nacisk na okres w historii, gdy owa kategoria nie została jeszcze stworzona. Odnosi się do kultur Globalnego Południa, mitologii, historii sztuki czy kapitalizmu, aby splatać obszerne wątki w jednostkowe historie lub intertekstualne narracje. Bohaterami prezentowanych obrazów są zazwyczaj hybrydy. Krzysztof Gil łączy ludzkie korpusy z głowami psów, łabędzi lub odwrotnie – ciała kotów z twarzą człowieka. Ich pierwotne funkcje w dawnych wierzeniach miały ambiwalentny charakter – z jednej strony były odzwierciedleniem nadludzkiej siły budzącej zachwyt, z drugiej wywoływały trwogę i niepokój.

Hybrydy, oprócz tego, że odnoszą się do postaci mitologicznych, mają również ukryte znaczenie, dla artysty są metaforą „Innego”. Szukając informacji o etymologii tego słowa, znajdziemy informację, że hybride w języku francuskim i niemieckim pierwotnie oznaczała potomka rodziców o różnym pochodzeniu. Kolażowość ciał, motywów zaczerpniętych z historii i rozmaitych kultur jest odzwierciedleniem głównych zainteresowań artysty. To transhistoryczna opowieść o przeszłości, sposobach reprezentacji mniejszości i uprzedzeniach, która stanowi także próbę wytłumaczenia teraźniejszości w całym jej chaosie, zagmatwaniu i złożoności.

O artyście

Krzysztof Gil (ur. 1987, Kraków) – artysta wizualny, w swojej praktyce posługuje się rysunkiem, malarstwem, rzeźbą, grafiką warsztatową. Ukończył Wydział Grafiki w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, gdzie uzyskał tytuł magistra pod opieką dr hab. prof. ASP Piotra Panasiewicza. Obronił doktorat w dziedzinie sztuki w 2018 roku na macierzystej uczelni. Obecnie jest wykładowcą na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Narodowej w Krakowie. W roku 2016 roku został uhonorowany Stypendium Twórczym Miasta Krakowa.

Swoje prace prezentował w instytucjach i galeriach takich jak: European Roma Institute for Arts and Culture – ERIAC w Berlinie, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Galerii Arsenał w Białymstoku, Gdańskiej Galerii Miejskiej, Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, Fundacji Stefana Gierowskiego w Warszawie, BWA Wrocław, BWA Tarnów, Galeria Szara Kamienica w Krakowie, Muzeum Sztuki Współczesnej we Wrocławiu, l’étrangère w Londynie, Akademie der Kunst w Berlinie.

Wystawa Czarna noc w biały dzień jest częścią Festiwalu Łódź Wielu Kultur   

Wydarzenie towarzyszące wystawie:

Centrum Dobrej Rozmowy: „Narracje Tożsamości” – rozmowa Tarasa Gembika (Fundacja w Stronę Dialogu) z Krzysztofem Gilem

 


Krzysztof Gil is a Roma artist whose work addresses significant historical themes related to the history of the Roma people, exclusion, and forgotten memories. In his latest works, which we will present as part of the Festival, the artist focuses on the concept of race, emphasizing a time in history before this category was established. He references cultures from the Global South, mythology, art history, and capitalism to weave broad themes into individual stories or intertextual narratives. The protagonists of the presented works are usually hybrids. Krzysztof Gil combines human bodies with the heads of dogs, swans, or vice versa – cat bodies with human faces. In ancient beliefs, these forms had an ambivalent character – on one hand, they represented superhuman strength that inspired awe, and on the other, they evoked fear and unease.

Besides their reference to mythological figures, these hybrids carry hidden meanings. For the artist, they are a metaphor for the "Other." If we look into the etymology of the word, we find that hybride in French and German originally meant the offspring of parents from different origins. The collage-like combination of bodies, motifs from history, and various cultures reflects the artist's primary interests. It is a transhistorical tale about the past, methods of representing minorities, and prejudices, while also attempting to explain the present in all its chaos, confusion, and complexity.

About the Artist

Krzysztof Gil (b. 1987, Kraków) is a visual artist who works with drawing, painting, sculpture, and printmaking. He graduated from the Faculty of Graphics at the Academy of Fine Arts in Kraków, where he earned a master's degree under the supervision of Dr. hab. Prof. ASP Piotr Panasiewicz. In 2018, he completed his PhD in the field of art at the same institution. He currently teaches at the Faculty of Art at the Pedagogical University of Kraków. In 2016, he was awarded the Creative Scholarship of the City of Kraków.

He has exhibited his works in institutions and galleries such as the European Roma Institute for Arts and Culture (ERIAC) in Berlin, the Museum of Modern Art in Warsaw, Galeria Arsenał in Białystok, Gdańsk City Gallery, the Central Museum of Textiles in Łódź, the Stefan Gierowski Foundation in Warsaw, BWA Wrocław, BWA Tarnów, Szara Kamienica Gallery in Kraków, the Museum of Contemporary Art in Wrocław, l’étrangère in London, and the Akademie der Künste in Berlin.

The exhibition Black Night in Broad Daylight is part of the Łódź of Many Cultures Festival

An accompanying event to the exhibition:

Center for Good Conversation: "Identity Narratives" – a conversation between Taras Gembik (Foundation Towards Dialogue) and Krzysztof Gil.